Kostpolitik

KOSTPOLITIK I BØVLING BØRNEHUS
Da vi har ansvaret for en væsentlig del af børnenes daglige kost, har vi valgt at udarbejde en kostpolitik. Det er i de første leveår gode kostvaner grundlægges. Derfor har vi, i vores kostpolitik nedskrevet de tanker vi har og delt dem op i tre områder. Den ernæringsmæssige, den pædagogiske og den etiske side omkring kostpolitikken.

Sund kost er et vigtigt led i opbygningen af en stærk krop. Det harmonerer godt sammen med at vi prioriterer ude liv og fysisk udfoldelse højt i Børnehuset. ”Uden sund mad og drikke duer heltene ikke”.​

Den ernæringsmæssige kostpolitik:
Kostpolitikken i Bøvling Børnehus følger sundhedsstyrelsens retningslinjer med hensyn til fedt, kulhydrater, proteiner og vitaminer m.m

• Vi laver varieret og sund mad. Alt brød, dog ikke rugbrød og knækbrød, er hjemmebagt.
  • Vi serverer morgenmad, formiddags frugt/brød, frokost og eftermiddags brød.
  • Morgenmaden består af havregryn, rugfras, rugbrød og frugt. Der er havregrød til de små.
  • Mellemmåltiderne til vuggestuen kan bestå af: grød/øllebrød, frugtgrød, rugbrød, franskbrød, boller, hjemmelavet yoghurt og frugt.
  • Mellemmåltiderne til børnehaven kan bestå af: franskbrød, boller, kanelboller, rugbrød og frisk frugt.
  • Frokost er to dage om ugen med varm mad, og tre dage med rugbrød og lejlighedsvis lune retter.

Vi serverer mælk til morgenmaden og formiddagsmåltidet. Til børn under 1 år serverer vi modermælkserstatning. De 1-2-årige får letmælk og fra 2 år serverer vi skummetmælk.

Fedt er nødvendig for små børns udvikling, når de skal vokse hurtigt. Det er vigtigt når nervesystemet og bevægelsesapparatet skal udvikle sig, derfor bruger vi almindelige produkter frem for light produkter. Almindelige produkterne indeholder flere naturlige ingredienser. De børn der har brug for at spare på fedtet, har bedre af at få mindre mængder af de almindelige produkter fremfor light produkterne.

Brug af sukker skal holdes på et lavt forbrug og derfor får vi ikke kage og saftevand i dagligdagen, kun ved specielle lejligheder (Se nedenfor).

Den pædagogiske kostpolitik:
Det er uvurderligt, den påvirkning det har på det enkelte barn at sidde sammen med de andre børn og voksne og spise. Det er helt sikkert, at der bliver spist mad, der ellers ikke bliver spist hjemme. Børnene spejler sig i de voksne, det giver mulighed for at lære det sociale samspil der er ved et måltid, derfor siger vi også tak for mad hver gang vi spiser.

Hvad læres hos Spirerne:
Hos Spirene lærer børnene at sidde sammen og spise. Vi lærer at vente på tur og smage på maden. I spirene lærer vi også selv at spise og drikke.

Hvad læres hos Solsikkerne:
Hos solsikkerne lærer børnene at sidde sammen og spise og smage på maden. Nu lærer de også selv at smøre og skære maden i stykker. Børnene øser selv mad og vand op og venter pænt på tur.

Hvad læres hos Mælkebøtterne/Bænkebiderne:
Hos Mælkebøtterne og Bænkebiderne lærer børnene hvor meget de kan spise. Børnene smager rigtig meget på maden og er en aktiv del af borddækning. Børnene hjælper nogle gange med brødbagning og klargøring af grønsager. Det giver dem indsigt i, hvordan maden ser ud inden den bliver forarbejdet.

Den etiske/miljømæssige kostpolitik:
I Bøvling Børnehus prioriterer vi danske råvarer, kvalitetsprodukter og årstidens frugt og grønt så vidt det er muligt. Vi prioriterer danske råvarer, der ikke belaster miljøet, ved at de skal transporteres mange tusind kilometer, frem for billigere importerede råvarer. Danske fødevarer er i dag underlagt meget stramme krav til kvalitet og hygiejne. Det giver tryghed omkring råvarerne.

Særlige lejligheder:
Når barnet har fødselsdag må I gerne have noget med til hele stuen. Det kan være frugt, boller, kage, pølsehorn, rugbrødspindemadder eller pizzasnegle, det er kun fantasien der sætter grænser. Ved andre særlige lejligheder som fester o.l. må der også serveres andet, end det vi får til dagligt.

Specialkost:
Specialkost der er lægeordineret vil blive serveret.
Vi viser selvfølgelig respekt og hensyn, overfor forskellige religiøse og kulturelle forskrifter, så barnet aldrig får mad der strider mod disse.​